kredit to :http://ikhtiarmuslim.blogspot.com/2011/11/isu-sentuhan-dalam-rawatan.html
PERSOALAN :
Salam..
saya ingin bertanya cara perubatan Islam secara terperinci. Selain
menggunakan doa dan ayat Al-Quran, bolehkan seseorang pengamal itu
menyentuh seseorang pesakit untuk mengesan jin di dalam badan.
JAWAPAN :
Wlksm.
Pada
pandangan saya, semua perubatan yang baik ialah perubatan Islam.
Perubatan yang banyak
menggunakan doa dan ayat-ayat Al-Quran yang biasa kita dengar itu saya namakan sebagai perubatan tradisional Islam.
menggunakan doa dan ayat-ayat Al-Quran yang biasa kita dengar itu saya namakan sebagai perubatan tradisional Islam.
Seterusnya, tentang perkataan ‘boleh’ yang punya dua maksud.
Pertama,
bolehkah (dibenarkankah) menyentuh seseorang pesakit untuk mengesan jin
di dalam badan? Jawapannya boleh, dengan syarat-syarat tertentu dan
pada bahagian tertentu. Tidak dibenarkan asal hendak kesan jin sahaja,
terus sentuh. Melampau tu!
Kedua, bolehkah (dapatkah/mampukah) perawat menyentuh seseorang pesakit untuk mengesan jin dalam badan? Jawapannya ya, boleh.
Penjelasan lanjut adalah seperti di bawah...
Ketika
merawat, seboleh-bolehnya kita jangan menyentuh pesakit terutamanya
wanita. Sekiranya pesakit tidak beraksi membahayakan orang lain, kita
duduklah berhampirannya lalu meruqyah. Sekiranya jin berdegil, barulah
kita letakkan tapak tangan kanan di atas kepala pesakit. Sekiranya
pesakit tidak bertudung, kita lapik tangan dengan kain tebal.
Tempat
lain yang boleh kita sentuh sekiranya perlu ialah kaki, iaitu paras
buku lali ke bawah. Di situ ada titik-titik refleksi untuk hampir
seluruh tubuh. Sekiranya jin tidak dapat dikesan, kita akan serang
dengan cara meruqyah dan memicit saraf yang berkaitan untuk mengesan
kedudukan jin. Melalui titik refleksi ini kita boleh menyerang kedudukan
jin di kepala, mata , telinga, perut, dada dan lain-lain tanpa perlu
menyentuh bahagian-bahagian berkenaan secara langsung.
Bagaimana
dengan titik-titik refleksi di tangan dan telinga? Tak perlu disentuh.
Titik refleksi di kaki lebih kuat daripada tangan dan telinga. Sekiranya
di kaki pun tidak berkesan, tentunya di tangan dan telinga pun lebih
tidak berkesan. Logiknya begitu. Jadi, jangan ambil kesempatan. Lelaki
bersentuhan tangan dengan wanita, kan lain rasanya? Telinga wanita
disentuh lelaki, kan lain juga rasanya?
Sekiranya
jin berjaya dikesan tetapi berdegil untuk keluar, menyerang dengan
menekan titik refleksi juga boleh dipraktikkan. Sekiranya jin duduk di
perut ataupun buah pinggang, takkan kita hendak pegang bahagian itu?
Melampau tu!
Tapi
kaedah refeleksi tapak kaki ini kadang-kadang menimbulkan fitnah juga.
Ada orang beranggapan si pesakit menjerit bukan kerana ada jin, tetapi
kerana kakinya dipicit oleh perawat. Hal ini satu masalah juga kerana
memang ada perawat penipu yang tekan dengan sangat kuat pada bahagian
tertentu, dan minta pesakit mengaku sebagai jin yang sedang berbicara.
Pesakit itu sudahlah sakit, ditekan kuat di kakinya pula. Oleh kerana
hendak lepas daripada terus dipicit oleh perawat, pesakit pun
mengakulah, “Ya, aku jin.” Padahal tidka ada jin pun dalam tubuhnya.
Saya
memang tidak bersetuju dengan sebahagian perawat yang mudah-mudah
menyentuh, meraba, memegang, menepuk, memicit dan lain-lain di dada,
perut, belakang, paha dan sebagainya. Alasan mereka, untuk ‘attack’ jin
atau untuk mengeluarkan jin. Mengapa mesti menyentuh bahagian-bahagian
itu sedangkan kita boleh ‘attack’ tanpa perlu menyentuhnya?
Jin
syaitan memang bijak. Apabila diserang, dia akan lari menyorok atau
bertahan di bahagian-bahagian sulit. Perkara ini umumnya para perawat
tahu. Tapi entah mengapa mereka masih meletakkan tangan pada
bahagian-bahagian itu. Kadang-kadang ditunjukkan dalam televisyen pula.
Dalam
usaha untuk tidak mahu menyentuh penyakit, Ustaz Abdul Majid AKRINE
menggunakan batang besi pendek. Besi kan pengalir? Diletakkannya hujung
besi itu pada tempat-tempat yang tidak sensitif, lalu dia mengesan atau
menyerang melalui batang besi itu. Dah orang kata dia pakai barang hikmat pula. Padahal baguslah kaedahnya itu, untuk meminimumkan sentuhan.
Bila
masanya kita boleh menyentuh pesakit? Antaranya ketika pesakit meronta
sehingga membahayakan dirinya atau orang lain. Jenis ini terpaksa kita
tangkap. Satu lagi sekiranya pesakit menyerang perawat, perawat bolehlah
menepis, menangkap atau mengunci pergerakan pesakit.
Sekiranya
dengan menekan titik refleksi di kaki pun tidak berjaya, jangan hal itu
dijadikan alasan untuk menyentuh bahagian tubuh pesakit. Kita boleh
berikhtiar dengan cara menyerang menggunakan jurus dari jarak jauh.
Satu
hal yang pasti, isu sentuhan ini banyak ditimbulkan dalam rawatan
alternatif. Dalam rawatan moden, doktor pegang dan tengok aurat wanita
sangat kurang pula dipertikaikan. Biasanya pesakit wanita dengan mudah
membenarkan doktor melihat atau menyentuh aurat mereka. Adakah kerana
doktor-doktor diiktiraf oleh sains moden maka kita tidak perlu
mempertikaikannya?
Contohnya , kita pergi jumpa doktor lelaki bukan Islam, doktor terus pegang tangan kita untuk periksa denyut nadi, biasa. Kita tidak pula membantah dan tidak pula memandang serong. Tapi
cuba ketika sampai di depan perawat Islam, perawat pegang tangan
pesakit wanita untuk memeriksa nadinya. Kemungkinan besar orang akan
pandang serong. Betul kan?
Wanita
Islam sakit pada bahagian telinga. Sampai di depan doktor lelaki,
doktor suruh selak tudung untuk suluh lubang telinga. Kan biasa? Siapa
pun tidak pertikai. Tapi cuba wanita Islam sakit telinga, perawat Islam
minta selak tudung untuk tengok dalam telinga, mahu heboh sekampung.
Saya
melihat dalam isu melihat dan menyentuh ini, seolah-olah ada
double-standard. Kalau atas nama sains moden, lelaki kafir dan musyrik
pun direlakan melihat dan menyentuh wanita Islam. Tapi kalau atas nama
perubatan tradisional Islam, ulama pun akan dihentam habis-habisan jika
ada melihat atau menyentuh wanita Islam.
WaAllahua’lam.
Abu Zulfiqar
23 November 2011
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Untuk sebarang IKLAN DI LARANG sama sekali. Ruang komen akan di jawab sekiranya ada masa terluang. Untuk balasan yang pantas sila email.